pondělí 27. července 2015

Thomas Hardy - Tess of the D'Urbervilles

“Did it never strike your mind that what every woman says, some women may feel?”

 Tess je obyčejná a prostá dívka, až do dne, kdy její otec zjistí, že je potomkem starobylého rodu D'Urbervillů. Ze začátku se zdá, že toto zjištění život rodiny nezmění, ale když se ocitnou v tíživé finanční situaci, Tess je vyslána ke svým bohatším, nově objeveným příbuzným, aby s nimi navázala přátelství. Tak potkává svého "bratrance" Aleca, kterého Tess od prvního pohledu přitahuje. Alec zásadním způsobem změní život Tess, ale není to jediný muž, ke kterému je navždy připoutána. Dalším Tessiným osudovým mužem je Angel Clare...a jak víme, tak milostný trojuhelník vždycky způsobuje jen potíže...

Kniha, jejíž příběh se vymykal veškerým viktoriánským konvencím, musela být před svým vydáním cenzurována, ale i tak šokovala tehdejší společnost. Hardy se ve své knize zabývá nejen láskou a vztahy, ale také pohledem viktoriánské společnosti na sex. Ačkoli je příběh nezasaditelný do dnešní doby, protože právě společenské konvece a názory hrají v příběhu velkou roli, i tak postavy zažívají věci, které může zažít kdokoli z nás.

Knihu jsem četla až potom, co jsem viděla film z roku 1979 od Romana Polanskeho. Film se mi velmi líbil, mimo tento existují ještě dvě další, novější adaptace, které jsem sice neviděla, ale hodnocené jsou celkem dobře. Film se mi natolik líbil, že jsem se rozhodla přečíst si knížku. Kdybych ji četla předtím, než jsem viděla film, určitě bych čtení mnohem více prožívala, protože Tess je ohromně silný příběh, který musí zasáhnout každého. Knížku jsem četla v angličtině a rozhodně to nebylo lehké čtení, angličtina Thomase Hardyho je přecejenom už trochu zastaralá, ale i tak se kniha četla skvěle. Autor píše čtivě a poutavě, až na občasné popisné pasáže, ve kterých popisuje svůj smyšlený kraj Wessex, ale které k jeho dílu určitě patří.

Tess z D'Urbervillů je především příběh o lásce, žárlivosti, vině, osamělosti a bolesti. Je to velmi silný příběh, ale také velmi smutný. Při čtení uroníte nejednu slzu, možná se i trochu naštvete na nespravedlivé postavení ženy ve viktoriánské Anglii, nejspíš si nebudete jisti, kterému z Tessiných osudových mužů budete fandit, ale jedno je jisté, Tess z D'Urbervillů je kniha, na kterou se nezapomíná...

Žádné komentáře:

Okomentovat